4 • Bertine Veenhuizen

Eiland van Dordrecht

Hoe houden we onze waterhuishouding op orde in deze tijd. We staan voor uitdagingen.

Langdurige regenval en periode van droogte. Dat is onze tegenwoordige realiteit, denk aan de  overstroming in Limburg en droogte in de zomermaanden.

In de regentijd zullen we het water moeten opslaan om tijdens droogte dit te gebruiken, voor de landbouw om het gewas te sproeien en  om het grondwaterpeil tijdens droogte op peil te houden. Als het grondwater te veel zakt, komen houtenheipalen droog te liggen, dit heeft houtrot tot gevolg er ontstaan verzakkingen door ingeklonken grond. Door deze verdroging wordt het regenwater slecht opgenomen, wat leidt tot overbelasting op het riool en overstromingen geeft.

Door langdurige droogte ontstaat ook verzilting. In de lage delen van Nederland komt het brakke grondwater naar de oppervlakte wat vervuiling geeft aan het oppervlaktewater. De kustgebieden hebben ook last van, door de hoger wordende zeespiegel dringt het zoute water zich in de ingeklonken droge bodem. Verzilting geeft problemen aan agrariërs en drinkwaterbedrijven.

Als VVD kandidaat maak ik mij hard voor:

1.       Waterschapsbelasting niet omhoog

2.    In plaats van verspillen, water opslaan tegen droogte